SCORPION MKII‎ > ‎

REKONSTRUKCJA

  Auto po zakupie jest już w garażu, głowa pełna rad, zapewnień i pomysłów, a tu zaczyna się koszmar










 Mimo posiadanej wiedzy z zakresu aut amerykańskich jesteśmy zagubieni. Na wielu 

elementach wytłoczone loga specjalistycznych amerykańskich firm, wskazują, że były one robione na zamówienie. Dodatkowo parametry wykorzystywanych materiałów, jakich nigdy do tej pory nie spotkałem. Do tego stosowane wszędzie calowe śruby i nakrętki były już tylko drobnostką. Często całkowicie nie wiadomo, co, do czego i od czego pasuje.

Dziesiątki maili, rozmów z kolegami z USA jak i również producentem scorpionów, powoli otwierały nam oczy. Dopiero dziś, po dwóch latach walki garażowej, kiedy auto rozebraliśmy na części pierwsze eliminując wady i naprawiając uszkodzenia, możemy powiedzieć, że podzespoły skorpiona nie stanowią już dla nas tajemnicy :).


Cele na dwa lata, jakie zostały postawione to:

rekonstrukcja : zgodnie z oryginalnymi elementami zalecanymi i wykorzystywanymi przez producenta.

modyfikacja: dostosowanie auta do polskich realiów, wykorzystując wszystkie możliwe technologie i pomysły zwiększające dzielność i efektywność auta. 


 testy: weryfikacja wykonanych czynności na ciężkich rajdach przeprawowych. Wynik ma określać skuteczność i efektywność zastosowanych rozwiązań.


Rekonstrukcja:

    W ramach odbudowy został wyspawany w oparciu o oryginał cały tylni wózek będący kluczowym elementem zawieszenia. Konstrukcja była o tyle skomplikowana, że był to duży element, składający się z wielu ruchomych części, połączony w jedną całość z trudnym do określenia przestrzennym punktem odniesienia. Ponad 80 godzin gięcia spawania i cięcia dało oczekiwany efekt. Dzięki pomocy inżynierów, którzy jeszcze raz policzyli całość konstrukcji, słabsze punkty zostały wzmocnione. Zostały dodane dwa punkty podparcia, które dały nową funkcjonalność, zablokowanie całego zawieszenia na sztywno w bardzo niskim położeniu, co jest przydatne na trawersach. Przy okazji również zostały wymienione miechy pneumatyczne.

    Łączniki zawieszenia jak i inne drobne elementy również zostały wykonane od nowa i pomalowane proszkowo na kolor pomarańczowy.

Mosty DANA 60  - tak robią je w USA

Film z YouTube

 Zniszczone, dokompletowane od seryjnych aut półosie, chińskie krzyżaki i flansze stały się moim największym wyzwaniem. Kolega Momojeep podjął się rozmowy z producentami i problem za niebagatelną kwotę 10000 zł został rozwiązany. W konsekwencji zostały sprowadzone najmocniejsze półosie występujące w USA o możliwości przeniesienia momentu równym 20000Nm (dla chętnych link do tabel wytrzymałości, robione i docinane na wymiar ze stali Chromomolidenowej 4340 (czyli zgodnie z planem pierwotnym producenta). Od firmy Youkon, która daje dożywotnią gwarancję, kupiliśmy również z tego samego materiału krzyżaki heavy duty. Konstrukcja krzyżaków jest o tyle ciekawa, że nie posiadają żadnych łożysk igiełkowych ani nawet tulei z kolorowego metalu jak w przypadku CTM. System smarowania rozwiązany jest za pomocą czterech kalamitek, przez które trzeba wstrzyknąć specjalny smar zawierający drobinki metali. Drugim ciekawym rozwiązaniem są zabezpieczenia zakładane od środka przed zamontowaniem krzyżaka, całkowicie eliminujące możliwość jego wypadnięcia. 

Comments