Co zrobić aby widzieć wszystko z tyłu
PROBLEM:
Mimo posiadanej szyby z tyłu często pytałem pilota "ile jeszcze mam miejsca ?" nie
widząc dokładnie co jest za mną i ile jeszcze jest do krawędzi. Sytuacja się komplikuje kiedy pilot jest daleko z przodu, ja mam
miejsca 1m na manewr, a za sobą mam skarpę lub złamane drzewo, które z przyjemnością coś by mi urwało.
ROZWIĄZANIE:
Wiedzieliśmy, że na pewno trzeba zastosować kamerę, ale prob
lemem było gdzie ją zamontować, aby było widać rzut auta z góry.
Mieliśmy 20 godzin do rajdu więc presja czasu dodatkowo ograniczała nam ilość możliwych rozwiązań. Kamil siedział kombinował z ramieniem, które w końcu wyspawał z 8mm pręta ośmiokątnego. Ramię wychyla się dzięki siłownikowi pneumatycznemu o skoku 160mm i tłoku 12mm. Niestety pierwsze
próby zamieniły nasze ramię w katapultę,
ponieważ ciśnienie 10 barów jakie jest w instalacji chciało wręcz wystrzelić obiekt zamontowany na jego końcu. Za
stosowanie reduktora do 3barów i sprężyny amortyzującej opadanie załatwiło problem.
Teraz na dużym kolorowym 7" monitorze zamontowanym w kabinie kiedy kamera jest w pozycji poziomej widać co się dzieje z tylu auta bez odwracania głowy, ale to już standard w zmotach.
Przełączenie zaworu zmienia pozycję ra
mienia o równo 90 stopni. Tym samym kamera znajduje się w pionie, lekko wychylona poza zarys auta, dając idealny obraz z góry. Na ekranie widać jak są skręcone koła, co się dzieje na bębnie wyciągarki i ile brakuje jeszcze do przeszkody. Dzięki temu mogę zaparkować 5cm od przeszkody bez pomocy pilota.
Na część rajdu do którego było to przygotowywane ZMOTA CHALLENGE- GWIEZDNE WOJNY nasza kamera została ochrzczona jako R2D2 (artuditu)
AUTOR PATENTU: KAMIL SZCZESIO